Remeselníci tvorili strednú vrstvu obyvateľov mesta, ktorá sa venovala výrobe. Vyrábali napríklad topánky, spracovávali kože, šili oblečenie, piekli chlieb a veľa iného. Remeselníci rovnakého alebo príbuzného remesla zakladali cechy. Iba príslušníci cechu mohli predávať svoje výrobky. Cech určoval dĺžku pracovného času a mzdu.Vymedzoval aj to, ako sa majú členovia cechu k sebe správať.
V remeselníckom stave boli 3 stupne. Najnižšie boli učni, ktorí robili podradné práce. Majster prijal chlapca vo veku 11 až 14 rokov na skúšku, počas ktorej zisťoval jeho fyzické schopnosti a morálno-vôľové vlastnosti ako predpoklad úspešného vykonávania remesla. Po skúšobnej dobe uzavrel majster s rodičmi učebnú zmluvu, v ktorej sa dohodli podmienky učenia (strava, ošatenie, bývanie, poplatok za prijatie, plat a učebná doba). Doba učenia trvala, podľa druhu remesla, 2 až 5 rokov. Až potom mohli učni postúpiť a stali sa z nich tovariši, ktorí po troch alebo štyroch rokoch v dielni museli odísť na vandrovku. Keď sa z putovania vrátili, mohli sa stať majstrami.
Zorientovať sa v remeslách, z ktorých mnohé sú už dávno zabudnuté, nebolo vôbec ľahké. Preto sme život remeselníkov v stredoveku spoznávali prostredníctvom najrozmanitejších činností:
a) vyhľadávali sme informácie na internete (INV, VLA)
b) tvorili sme osemsmerovky (INV) - č.1, č.2, č.3, č.4, č.5, č.6, č.7, č.8, č.9, č.10,
c) spoznávali sme erby jednotlivých cechov (VLA)
d) vymýšľali sme hádanky (SJL) - "Zahádajte si s nami"
e) pantomimicky sme stvárňovali jednotlivé remeslá (VLA)
f) vyhľadávali a čítali sme príbehy o remeselníkoch (SJL)
g) tvorili sme puzzle (INV)
h) spoznávali sme materiál a hotové remeselnícke výrobky (VLA)
i) spievali sme piesne o remeslách (HUV) - Ja som dobrý remeselník... Šijeme vrecia... Kolo, kolo mlynské...
j) tvorili sme omaľovanky (INV)
- vyfarbi podľa pokynov (č.1, č.2, č.3, č.4, č.5, č.6, č.7, č.8, farebná legenda)
- nájdi 10 rozdielov (č.1, č.2, č.3, č.4, č.5, č.6, č.7, č.8, č.9, č.10, č.11, č.12, č.13, č.14, č.15)
—————